Bok i Operaen

18. – 19. september er det tid for Bokfest i Operaen. Og jeg gleder meg igjen til å være en av programlederne under de mange litteraturarrangementene i Oslo denne helgen. I 2009 møttes 120 forfattere og 36 000 besøkende på Bokfest i Operaen. På mer enn 60 arrangementer fikk publikum anledning til å se og høre sine favorittforfattere. Også i år har Bokklubbene gitt meg programlederansvaret for POESIFEST. At de også har satt denne amatøren av en kjøkkenskriver til å lede programposten der hele norges matmor Ingrid Espelid Hovig og mesterkokken Eyvind Hellstrøm deltar er kanskje likevel en noe større overraskelse. Velkommen til Bokfest i Operaen!


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mer enn 120 forfattere fra inn- og utland skal stå på scenen i løpet av de to dagene Bokklubbens forfattertreff varer. Både Ingvar Ambjørnsen, Erlend Loe, Anne Holt, Dag Solstad, Åsne Seierstad, Jan Erik Vold og Shabana Rehman kommer for å møte leserne lørdag. Vil du møte poetene finner du fram til POESIFEST i programmet:

Jan Erik Vold
, Cathrine Grøndahl (aktuell med Jeg satte mitt håp til verden), Steinar Opstad (aktuell med Avhymningar) og Kjersti Bronken Senderud (forfatteren bak Huset) leser egne dikt. Thea Selliaas Thorsen leser fra Ovids Kjærlighetskuren, som hun har gjendiktet.

Programleder: Øystein Hauge

Under Bjørnsonfestivalen lørdag 29. august kan dere møte meg i samtale med Anne Karin Elstad – i Forum (Molde). Det er særlig de tre selvbiografiske bøkene hennes som kommer til å utgjøre bakteppet for møtet; Fri (2000), Odel (2003) og Hjem (2006). Men vi starter et helt annet sted: Med For dagene er onde fra 1985. Velkommen i Forum!

Nå ligger det ei manusbunke på i underkant av firehundre sider og venter på meg. Oversendt fra Bokklubben, tre måneder før selve boka kommer ut og like lenge til jeg skal ha den nordnorske slektskrønikermesteren med i programposten min under Bok i Operaen. Og jeg begynner å lese.. der Wassmo igjen er tilbake i selskap med nordnorske kvinner – i ei historie som begynner i 1842 da olemora til Herbjørg blir født. Og tittelen tatt i betraktning skulle vel historia strengt tatt ha slutta der forfatteren sjøl kommer til verden, nøyaktig hundre år seinere, i 1942. Men vi blir med et stykke videre – inn i vesle Herbjørgs barndom (og sogar er vi innom 80-tallet der forfatteren er ei godt voksen kvinne).

Den siste Wassmo-boka denne leser fikk med seg var ”Det syvende møte” et sted midt på nittitallet. ”Hundre år” er nok mer ei bok i slektskap med trilogiene om Tora og Dina.

Møt oss under Bok i Operaen!
Det er mange år siden jeg sist leste henne. Herbjørg Wassmo.

Det er to dager til jeg skal møte Vigdis Hjorth i samtale under Bjørnsonfestivalen. Og først i dag fikk jeg den siste boka hennes (Hjulskift) sendt fra forlaget. Vel. Det er ingen murstein. Og dette har jeg allerede klart for meg: Truls er bilselger, en ålreit fyr. Men han har aldri lest éi bok. Og kan denne mannen virkelig gjøre litteraturprofessoren Louse lykkelig?

To dager seinere: fullt hus og stormende jubel under arrangementet (og rett skal være rett: vi fikk god hjelp av Levi Henriksen og Thomas Mårud som bl.a. dro en norsk versjon av Knoxville girl det vil gå gjetord om lenge her i Romsdal).

Møt forfatterene Tove Nilsen og Øystein Hauge i samtale under Bjørnsonfestivalen. Fredag 2. september – under Dalsetdialogene.

(Bjørnsonfestivalen)

Grunntonen i boka er blå, men beaten er genuint fylt av menneskelig godhet. Det er Dagbladet som skriver. Om samtaleboka om poesi og levd liv som er blitt til i møtet mellom Ketil Bjørnstad og Kolbein Falkeid.

Å få til en god samtale om ei bok som i seg sjøl er en samtale.. Jeg skal møte de to. Det er bokfest i Oslo og Bokklubbene inviterer. Jeg har naturligvis lest den nye boka. Men den viktigste researchen til møtet vil nok likevel være mange års lesing av Falkeids poesi.

Dissonans, Gjenskinn, Reisenotater, Horisontene, Vagabondering, Robinson, Redningsforsøk, Gledepunkter, Bølgelengder, Linedanseren, Utestengt.

Bare noen av dem.

Møt oss i Bok i Operaen!